True to tradition, requesting me to remember to Brokies, Bettermostians and Tremblayans what's goin' on in Italy, the Venice Film festival is now on, and yesterday marked the official prémiere of Ang Lee's "Lust, Caution" (or: Se, Jie, in Chinese).
I didn't have much time to follow up the event - not talking about flying to Venice for the screening - but tried to catch up some critics reactions on TV and newspapers.
Well, it seems the new creature of Ang has stirred somehow mixed reactions among movie critics. Yesterday on ComingSoon TV - the Italian TV Cinema channel - one of them who had been a great supporter of BBM two years ago, highlighted two weak points according to his point of view, despite the movie being extremely well produced and supremely well acted.
First, the level of visual sophistication and search for aestheticism reached by Ang has somehow threatend and kiled the true passion that should have been erupting from the screen. Even the more passionate love scenes seem to have been so "stylized" to resemble more a mere visual exercise than the photography of a state of being. He defined the movie as "very cold".
Secondly, he felt the story was too much diluted, bringing the overall length of the film - which runs at more than 2,5 hours - to an excess.
More or less the same comments were formulated this morning by another critic on a major newspaper.
For your pleasure, though, if you can read Italian, I'm attaching herewith the comments of the Grandfather of all movie critics, our Gianluigi Rondi, who adored BBM two years ago, and actually showed great affection also for this latest work of Ang:
di GIAN LUIGI RONDI LUST, CAUTION, di Ang Lee, Cina.
VENEZIA - Ang Lee è tornato in Cina, come ai tempi della "Tigre e il dragone", dopo i successi e i premi in Occidente, e anche qui a Venezia, per i " I segreti di Brokeback Mountain". Si è fatto ispirare da un romanzo di una scrittrice cinese, Eileen Chang, morta negli Stati Uniti qualche hanno fa, "Lust, Caution" (Voglia sfrenata, prudenza) e ci ha dato un film teso, commovente, tragico ma anche visualmente sontuoso, che va degnamente ad aggiungersi ai tanti della sua feconda e fortunata carriera. In Cina, prima a Hong Kong e poi a Shangai, durante l’occupazione giapponese ai tempi della Seconda Guerra Mondiale. Degli studenti, fieri, animosi, ma poco preparati, cercano di organizzare una sorta di resistenza clandestina per contrastare alcuni collaborazionisti spietati come in Europa le SS. tra questi c’è un superpoliziotto, anche agente segreto, un certo Mr.Yee, che hanno deciso di eliminarlo. Per riuscirci (è perennemente circondato da armati fedelissimi) pensano di farlo sedurre da una giovane collega che generosamente si presta ma, pur pronta ad assolvere totalmente al proprio impegno, alla fine si innamora dell’uomo che invece doveva circuire. E, con tutti i suoi, pagherà con la vita. Azione, sentimenti, sesso, anche sfrenato, caratteri forti, un’ambientazione splendidamente rievocata, con immagini, nel privato e in esterni nel pubblico, di un realismo spesso sublimato in pittura. Lei è una bellissima esordiente, Tang Wei, lui è il divo asiatico per eccellenza, Tony Leung, nelle vesti insolite di un personaggio negativo.
Of course, I'll be trying to see it as soon as I can, though the release date in Italy has not yet been set.
Luigi